Dylematy moralne współczesnej nauki

Józef SZARAWARA – Honorowy Profesor Politechniki Śląskiej
Prosimy cytować jako: CHEMIK 2016, 70, 4, 181–184

Wiek XX charakteryzował się gwałtownym rozwojem nauki i techniki. Wiek XXI znamienny jest dalszym rozwojem naukowo– technicznym, który tworzy podstawy nowej cywilizacji. W historii naszej cywilizacji, szczególnie cywilizacji przemysłowej, nauka odegrała istotną rolę. Na wstępie tych rozważań pragnę bliżej określić samo pojęcie i sens nauki.

Pojęcie nauki, w ścisłym ujęciu, odnosi się do wszelkiej działalności ludzkiej, której celem jest poznanie rzeczywistości, obejmującej świat przyrody, świat pojęć, lub ogólniej – poznanie prawdy. Pojęcie prawdy w nauce oznacza zgodność wyników, wniosków i twierdzeń z rzeczywistością. Prawda jest kategoryczną cechą poznania; wg filozofii greckiej – zgodność poznania z rzeczywistością. Każde twierdzenie, które ma sens i znaczenie prawdy, musi być odpowiednio zweryfikowane, tj. potwierdzone lub zanegowane w sposób obiektywny i powtarzalny, co określa się często jako falsyfikację. Podstawą weryfikacji twierdzeń przyrodniczych są wyniki doświadczeń, a twierdzeń teoretycznych – dowody logiczne gwarantujące obiektywność i powtarzalność.

Czytaj więcej w pliku PDF
pdf-icon