Nowy pojazd koncepcyjny opracowany wspólnie przez BASF i Hyundai Motor Company łączy kluczowe rozwiązania z branży chemicznej z aerodynamicznym wyglądem i wyspecjalizowanymi, najnowocześniejszymi technologiami. Obie firmy prezentowały wyjątkowe cechy koncepcyjnego samochodu RN30 na Targach K 2016, odbywających się w Dusseldorfie w dniach 19-26 października.
W przypadku RN30, maszyny wyścigowej przeznaczonej do jazdy po torach wyścigowych, niewielka masa oraz nisko położony środek ciężkości stanowią elementy kluczowe. Choć samochody wyczynowe, w celu zmniejszenia ciężaru, na ogół zbudowane są z tworzyw wzmacnianych włóknami węglowymi (CFRP), w tym wypadku partnerzy zrezygnowali z tego sprawdzonego pomysłu. Zamiast tego wykorzystali nowe, lekkie materiały firmy BASF, odpowiednie dla samochodów wyczynowych. Na przykład, dzięki wyjątkowej płynności, sztywna pianka integralna Elastolit® BASF i systemy reaktywnego formowania wtryskowego (RIM) opracowane dla elementów nadwozia pozwoliły na realizację nawet najbardziej wymagających projektów błotnika i spoilera samochodu RN30. Te łączące wysoką jakość z niską masą elementy, charakteryzują się powierzchnią klasy A, dzięki czemu mogą być malowane bezpośrednio. Do budowy dna bagażnika w RN30 wykorzystano półstrukturalne rozwiązania typu sandwich, co umożliwiło znaczne zmniejszenie ciężaru oraz pozwoliło na zapewnienie wysoce wydajnego procesu produkcji. Idealnym materiałem dla tych zastosowań okazał się Elastoflex® E firmy BASF. Ten natryskowy poliuretan do impregnacji umożliwia tworzenie bardzo lekkich i sztywnych konstrukcji typu sandwich, składających się z długiej, wzmocnionej włóknem warstwy powierzchniowej oraz warstwy papierowej o strukturze plastra miodu.
Podczas jazdy z maksymalną prędkością kierowcy muszą polegać na bezkompromisowej jakości trwałych i niezawodnych materiałów. Infinergy® firmy BASF to pierwszy na świecie rozszerzalny, termoplastyczny poliuretan. Dzięki trwałości przez długi czas oraz wyjątkowej odporności został wykorzystany, wraz z elastyczną powłoką, w wyściółce pałąka RN30. Niemniej jednak szybkość jest niczym bez kontroli. Dlatego też szybkie samochody potrzebują wysokowydajnych układów hamulcowych. Firma BASF opracowała przełomową technologię Hydraulan® 406 ESI, która pokonuje wyzwania techniczne i spełnia restrykcyjne wymagania prawne, przedłużając trwałość elastomeru hamulca.
Nowy Ultramid® Advanced N firmy BASF pozwala na miniaturyzację, integrację funkcjonalną i swobodę projektowania złożonych podzespołów elektronicznych RN30. Materiał ten może być stosowany zarówno w elektronice, jak i elementach konstrukcyjnych, znajdujących się w pobliżu silnika i skrzyni biegów, będących w kontakcie z gorącymi, agresywnymi związkami i różnymi paliwami
Podczas procesu tworzenia wnętrza pojazdu projektanci RN30 i specjaliści od wyścigów firmy Hyundai Motorsport ściśle współpracowali, aby zbudować kokpit, który pomaga kierowcy bardziej intensywnie skupić swoją uwagę na jeździe. Kubełkowy fotel wyścigowy, który idealnie dopasowuje się do ciała kierowcy, a także zintegrowana klatka bezpieczeństwa, zwiększająca wytrzymałość nadwozia pojazdu chronią kierowcę w niebezpiecznych sytuacjach.
Do budowy elementów o złożonej geometrii, takich jak skorupa i misa fotela, firma BASF zaproponowała Ultracom®, system termoplastycznych kompozytów do formowanych wtryskowo struktur wzmocnionych włóknami. Dzięki temu fotel jest lżejszy oraz zachowuje jednocześnie optymalną wytrzymałość i sztywność. Skorupa i misa fotela zawdzięczają swój ostateczny kształt dopasowanej kombinacji półproduktów, takich jak taśmy lub laminaty oraz związki do formowania wtryskowego. Znaczącą rolę w całym łańcuchu produkcji elementów siedzenia odgrywa unikatowe narzędzie do symulacji firmy BASF, Ultrasim® oraz Ultratest™, służące do testowania części i technologii produkcyjnych.
Aby uniknąć niepotrzebnego balastu, samochody wyścigowe są pozbawione urządzeń takich jak klimatyzacja. Utrzymanie chłodu i komfortu wewnątrz pojazdu można zapewnić dzięki rozwiązaniom z zakresu zarządzania ciepłem, takim jak powłoki BASF odbijające bliską podczerwień, które chronią okna RN30 przed ciepłem słońca. W pełni organiczna i przejrzysta powłoka ma przewagę nad foliami metalicznymi, ponieważ została zaprojektowana w celu odfiltrowania wyłącznie promieni podczerwonych i przepuszczania innego promieniowania, takiego jak światło widzialne czy sygnały GPS i telefoniczne.
Acrodur®, spoiwo na bazie wody, wzmacnia naturalne włókna i umożliwia tworzenie przyjaznych dla środowiska, stabilnych wymiarowo, a przede wszystkim lekkich rozwiązań dla samochodowych elementów kompozytowych. Można do nich zaliczyć deski rozdzielcze czy drzwi RN30, które, w celu osiągnięcia stylistyki najwyższej jakości, mogą być wykańczane na różne sposoby.
Kolory inspirują wyobraźnię oraz sprzyjają indywidualizacji. Wodorozcieńczalny lakier bazowy firmy BASF ColorPro IC „Performance Blue”, to jedno z rozwiązań najnowszej generacji, przejawiające szerokie spektrum kolorów, charakteryzujące się elastycznością i niezrównaną jakością, co zapewnia samochodowi RN30 jego oszałamiający wygląd. Ponadto, innowacyjny lakier bezbarwny iGloss® firmy BASF charakteryzuje się wyjątkową łatwością czyszczenia i pomaga znacznie zminimalizować ryzyko mikrozarysowań pojazdu. We wnętrzu zastosowano opatentowaną przez firmę BASF technologię nakładania powłok valure™, która zapewnia wysokiej jakości powierzchnie o niemal nieograniczonych możliwościach stylizacji, a także pozwala na unikatowe łączenie szerokiej gamy materiałów, np. takich jak skóra. Pokryta powierzchnia oddycha i jest miękka w dotyku.
Samochód nowej generacji Hyundai i30 – „samochód dla każdego”, który będzie dostępny w sprzedaży na początku 2017 r. – jest dowodem na to, że rozwiązania firmy BASF pomagają przekształcić pomysły w rzeczywistość. Tworzywo sztuczne Ultramid® firmy BASF wyznacza standardy innowacji i globalnej dostępności w zakresie stosowania tworzyw sztucznych do budowy elementów układu napędowego i podwozia, takich jak miska olejowa, pokrywa głowicy cylindra czy kolektor wlotu powietrza modelu i30.
Firma BASF jest kluczowym partnerem branży motoryzacyjnej w działaniach, mających na celu zmniejszenie szkodliwych emisji, pochodzących z samochodów spalinowych. Technologia katalizatorów trójfunkcyjnych EMPRO™ TWC zastosowana w i30 znacznie przewyższa skutecznością tradycyjne katalizatory trójfunkcyjne w przekształcaniu węglowodorów, tlenku węgla (CO) oraz tlenków azotów (NOx) w różnych warunkach.
Catamold® to surowiec wykorzystywany w technologii formowania wtryskowego metalu. W modelu i30 jest stosowany przy wytwarzaniu części układu przeniesienia napędu z podwójnym sprzęgłem, ponieważ jest o 50% lżejszy od tradycyjnych surowców do odlewania precyzyjnego i zapewnia większą swobodę projektowania.
Mikrokomórkowe elastomery poliuretanowe Cellasto® są wykorzystywane do produkcji gum amortyzacyjnych oraz gum mocujących. Pomagają w minimalizowaniu hałasu i wibracji, zwiększając komfort jazdy i30. (kk)
https://www.basf.com, 25.10.2016