Badania właściwości heterogenicznych paliw rakietowych po procesie przyspieszonego starzenia

Patrycja Walentyna SANECKA – Wojskowa Akademia Techniczna, Warszawa; Bogdan FLORCZAK* – Instytut Przemysłu Organicznego, Warszawa; Andrzej MARANDA – Wojskowa Akademia Techniczna, Warszawa
Prosimy cytować jako: CHEMIK 2016, 70, 1, 19–26

Heterogeniczne stałe paliwo rakietowe (HSPR) jest materiałem wysokoenergetycznym, z którego w procesie technologicznym otrzymywane są ładunki napędowe do silników rakietowych różnego przeznaczenia. Ładunki tego rodzaju otrzymuje się z półpłynnej
kompozycji (wysoko napełnionej zawiesiny (WNZ)), jaką jest paliwo w początkowym procesie technologicznym, której fazę ciekłą stanowi głównie syntetyczny kauczuk butadienowy z grupami funkcyjnymi (typu HTPB), a wypełniaczem jest stały utleniacz (chloran(VII) amonu) i pył aluminiowy – po jej utwardzeniu. Wymiary geometryczne i kształt ładunku oraz jego skład wpływają na podstawowe charakterystyki i warunki
pracy silnika rakietowego. Heterogeniczne stałe paliwo rakietowe powinno zapewniać:

  • wymaganą wydajność energetyczną
  •  niezawodność eksploatacji
  •  wysoką chemiczną i fizyczną trwałość podczas przechowywania w różnych warunkach
  • zdolność do równomiernego spalania
  • jednorodność własności fizykochemicznych, fizykomechanicznych i balistycznych.

Najważniejsze główne charakterystyki ładunku napędowego wykonanego
z HSPR, to:

  • impuls jednostkowy (określony przez skład, narzucony przez konstruktora)
  • szybkość spalania (dopasowana do wymagań)
  • właściwości fizykochemiczne
  • właściwości mechaniczne
  • czas eksploatacji.

Czytaj więcej w pliku PDF
pdf-icon