Patrycja Walentyna SANECKA – Wojskowa Akademia Techniczna, Warszawa; Bogdan FLORCZAK* – Instytut Przemysłu Organicznego, Warszawa; Andrzej MARANDA – Wojskowa Akademia Techniczna, Warszawa
Prosimy cytować jako: CHEMIK 2016, 70, 1, 19–26
Heterogeniczne stałe paliwo rakietowe (HSPR) jest materiałem wysokoenergetycznym, z którego w procesie technologicznym otrzymywane są ładunki napędowe do silników rakietowych różnego przeznaczenia. Ładunki tego rodzaju otrzymuje się z półpłynnej
kompozycji (wysoko napełnionej zawiesiny (WNZ)), jaką jest paliwo w początkowym procesie technologicznym, której fazę ciekłą stanowi głównie syntetyczny kauczuk butadienowy z grupami funkcyjnymi (typu HTPB), a wypełniaczem jest stały utleniacz (chloran(VII) amonu) i pył aluminiowy – po jej utwardzeniu. Wymiary geometryczne i kształt ładunku oraz jego skład wpływają na podstawowe charakterystyki i warunki
pracy silnika rakietowego. Heterogeniczne stałe paliwo rakietowe powinno zapewniać:
- wymaganą wydajność energetyczną
- niezawodność eksploatacji
- wysoką chemiczną i fizyczną trwałość podczas przechowywania w różnych warunkach
- zdolność do równomiernego spalania
- jednorodność własności fizykochemicznych, fizykomechanicznych i balistycznych.
Najważniejsze główne charakterystyki ładunku napędowego wykonanego
z HSPR, to:
- impuls jednostkowy (określony przez skład, narzucony przez konstruktora)
- szybkość spalania (dopasowana do wymagań)
- właściwości fizykochemiczne
- właściwości mechaniczne
- czas eksploatacji.