Materiały kompozytowe na trudne warunki drogowe

Dżipy i samochody typu SUV, często wykorzystywane do pracy w terenie lub do jazdy po bardzo złych drogach, muszą być wyposażone w wyjątkowo trwałe panele podwozia. Innowacyjne rozwiązania materiałowe dla takich niestandardowych części opierają się na termoplastycznych materiałach kompozytowych wzmacnianych włóknami szklanymi ciągłymi, które wytwarzane są pod marką Tepex przez spółkę zależną koncernu Lanxess – Bond-Laminates GmbH. Materiały te umożliwiają produkcję praktycznie niezniszczalnych osłon silnikowych, pokryw zbiorników paliwa i osłon tunelu środkowego, które już zostały wprowadzone do użytku w kilku standardowych modelach samochodów takich jak Bentley Bentayga.

Zarówno w modelach zwykłych, jak i niestandardowych osłony i pokrywy produkowane są z lekkich wzmocnionych tworzyw termoplastycznych (LWRT) na bazie polipropylenu w ramach procesu formowania tłocznego. Duże preformy z LWRT są podgrzewane w piecu konwekcyjnym, a następnie umieszczane przez robota w formie tłocznej, która pozwala na formowanie do czterech części jednocześnie w zależności od ich wielkości. Z tak wyprofilowanych preform wybija się lub wycina strumieniem wody pod wysokim ciśnieniem gotowe części. Przy produkcji części niestandardowych na preformach LWRT umieszcza się dodatkowo wkładkę z Tepeksu o grubości 0,5 mm, która jest poddawana procesowi formowania razem z warstwą podstawową. Dzięki temu zwrócona ku drodze powierzchnia zewnętrzna tak powstałych części jest pokryta Tepeksem.

W taki sposób produkuje się osłony silnika i pokrywy zbiornika w ElringKlinger Abschirmtechnik AG z siedzibą w Sevelen w Szwajcarii. Spółka wykorzystuje materiał LWRT pod nazwą ElroCoustic. Pokrywy osłony tunelu środkowego produkowane są natomiast przez spółkę Röchling SE & Co. KG z Mannheim. W tym przypadku producent wykorzystuje własny materiał LWRT zwany Seeberlitem. Wkładki do wszystkich niestandardowych części wykonywane są natomiast z materiału Tepex dynalite 104-RG 601. Składa się on z matrycy polipropylenowej, w której osadzone są stanowiące objętościowo 47 proc. materiału rowingi z włókien szklanych ciągłych w formie jednowarstwowej tkaniny. (kk)

(https://www.plastech.pl/, 2.11.2016)